Tarcza finansowa

PFR oferuje mikrofirmom i MŚP subwencje finansowe możliwe do uzyskania za pośrednictwem banków. Natomiast duże firmy mają możliwość skorzystania z kilku rodzajów finansowania dostępnego bezpośrednio w Polskim Funduszu Rozwoju.

Wszystkie te rozwiązania mają na celu:

  • poprawić płynność finansową firm;
  • zrekompensować im szkody poniesione w wyniku pandemii;
  • ochronić miejsca pracy szczególnie w mikrofirmach i MŚP;
  • wesprzeć działanie sektorów najmocniej dotkniętych skutkami pandemii

Wartość Tarczy Finansowej to 100 mld zł, co stanowi 4,5 proc. polskiego PKB.

Ta kwota została podzielona na trzy obszary finansowania:

Tarcza Finansowa dla mikrofirm (do 9 pracowników, bez samozatrudnionych)

Tarcza Finansowa dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP, do 249 pracowników)

Tarcza Finansowa dla dużych firm (powyżej 249 pracowników)

Jak rozliczyć subwencję finansową otrzymaną z Tarczy Finansowej PFR dla Małych i Średnich Firm (Tarcza Finansowa PFR 1.0)?

Przedsiębiorco, jeśli w zeszłym roku otrzymałeś subwencję finansową z Tarczy Finansowej PFR 1.0, to już niedługo będziesz zobowiązany do jej rozliczenia. Kiedy dokładnie - zależy od miesiąca, w którym otrzymałeś pomoc finansową z PFR.

Opisana niżej procedura rozliczenia subwencji nie będzie Cię dotyczyła tylko, jeśli:

  • dokonałeś spłaty subwencji finansowej w całości,
  • PFR wystosował w stosunku do Ciebie wezwanie do zwrotu subwencji finansowej, lub
  • nie posiadasz aktywnej relacji z bankiem, za pośrednictwem którego zawarłeś umowę subwencji finansowej (nie posiadasz zawartej umowy o prowadzenie rachunku bankowego oraz umowy o świadczenie usług bankowości elektronicznej) oraz nie odnowiłeś tej relacji przed rozpoczęciem biegu terminu na złożenie oświadczenia o rozliczeniu, chyba że bank, za pośrednictwem którego otrzymałeś subwencję finansową,  umożliwia odnowienie relacji w innym terminie jednakże nie późniejszym niż ostatni dzień terminu na złożenie oświadczenia o rozliczeniu.

Pamiętaj: Co do zasady cały proces rozliczenia subwencji będzie odbywać się w bankowości elektronicznej banku, za pośrednictwem którego zawarłeś umowę subwencji finansowej.  Przeprowadzić go będzie mogła - jednoosobowo - osoba, która posiada dostęp do Twojej bankowości elektronicznej w tym banku. Może to być sam beneficjent albo osoba działająca w jego imieniu. 

W przypadku, gdy osoba działająca w imieniu beneficjenta będzie reprezentować go na podstawie pełnomocnictwa, pełnomocnictwo to nie będzie przekazywane wraz z oświadczeniem o rozliczeniu, ale jego przedłożenie może być wymagane w przypadku kontroli ze strony PFR.